Ez az oldal a Trabant technikai hátterével foglalkozik! A következő leírások eredeti változatai különböző német oldalakon találhatóak.
1. Motortípusok, a motor fejlődése
A Trabantokban megszületésük óta több motortípust is alkalmaztak. 1958-től összesen 6 csekély dolgokban különböző, kétütemű motort építettek a járgányokba.
A jobb oldali képen egy P63/64-es motor szerkezeti képe látható. Ez a hajtórúdszemen látható furatból derül ki, ez itt perselyes, nem tűgörgős csapágyazású! Nagyobb kép megtekintéséhez, kattints rá! |
1.1 A Trabant 601 motorjai (két tipikus példa)
|
|
A fenti motort a 6V-os Trabikba szerelték. Ez a típus még dinamós, heveder rögzítésű ventilátorral (fekete lapátokkal). A karburátor szintén egy régebbi, valamelyik 28HB2-X típusú. A megszakítóház már újfajta... |
Az itt látható motor 12V-os rendszerű generátorral szerelt. A ventilátort egy tőcsavar fogja alul. A karburátor itt egy 28HB4-1-es típus. (1982-84 közötti motor szerintem.) |
Mindkét motor már fűtőköpennyel szerelt kipufogócsonkot tartalmaz, a hatékonyabb fűtés érdekében. |
2. A forgattyús tengely és részei, CSAPÁGYAI
Rögtön a motor legfontosabb és legkritikusabb eleméről szeretnék írni Neked! Ez a főtengely.
A forgattyús tengely (főtengely), kisebb-nagyobb átalakításokon ment keresztül az évek folyamán. Megpróbáltam kézzel lerajzolni, még anno 6 éve egy P63/64-es motor főtengelyét. Nagyjából sikerült, igaz nem minden részletben méretarányosan. Véleményem szerint, azonban a szemléltetési célnak kiválóan megfelel.
Ezt tekintheted meg, a jobb oldalt elhelyezett képen. Ha lesz kicsit több időm és az időjárás is engedi, akkor csinálok képeket az összeszermányolt forgattyús tengelyeimről és azok alkatrészeiről a sufniban!;) Célul tűztem ki azt, hogy meghatározzam, milyen típusú és méretű csapágyakat használtak még fel a 6009 NC 36-esen kívül, a főtengely gyári összeállításánál. Ez azért lenne előnyös, mert ha a felújíttatására szánod a fejed, nomeg a pénzed, akkor tudd, hogy milyen jobb minőségű csapágyat szerezhetsz és építtethetsz be. Ezzel természetesen a járgányod mocijának élettartamát növelheted! Felújító műhelyek azt állítják, hogy Ők speciális csapágyakat gyártatnak le az MGM-mel. |
|
A következő a helyzet. A fenti sorok megjelentetése után jó 1 hónappal sikerült információt találnom az Interneten ebben a témában egy német alkatrészbázis honlapon. Kis hazánkban is utánajártam, utánatelefonáltam és lám eredmény született. Ezt szeretném a következőkben megosztani Veled.
Az alábbi képen az újabb főtengely látható. 1985-től (198412. után) szállították a Trabant 601-es motorokat az alul látható 3 golyós és 1 hengergörgős csapágyas főtengelycsapágyakkal. Továbbá szimmeringes tömítés helyett mindkét oldalon labirintgyűrűs tömítést alkalmaztak. Ez más tengelykialakítást kívánt meg. A lendkerék szintén megváltozott és a csapágyházon belül képezték ki a labirintgyűrűk futófelületét! A lenti ábra jobb oldalán (lendkerékkel szerelt főtengely-rész) jól látható ez a változtatás.
|
Valóban az MGM-DAEWOO-val gyártatnak kifejezetten a kétütemű Trabant főtengelyére való csapágyakat. Az adatok alapján végigböngésztem egy FAG csapágykatalógus CD-t, de nem találtam ilyen méretűt. Így marad a jó kis hazai csapágy.:) Sebaj! (Csak nagyon zárójelben jegyzem meg, hogy német honban is kapható ilyen csapágy, de azt nem a mi BUX-ánkhoz találták ki!;) )
Tehát:
Típusjelölés |
Kivitel |
Méretei (mm) |
Ára (Br.)/db |
Felhasználás |
014004 |
golyóscsapágy |
37x67x17,5 |
985 |
2 középcsapágy |
014010 |
golyóscsapágy |
40x75x16 |
1025 |
lendkerék felöli 1 (u.a. 6009 C4) |
6009 NC4 (NC36) |
golyóscsapágy |
45x75x16 |
1145 |
lendkerék felöli 1 |
064005 |
hengergörgős |
27x67x17,5 |
? |
ékszíjtárcsa felöli oldalon (gyári főtengelyen láttam) ide nem szokás golyóscsapágyat rakni, mert az esetleges túl feszes ékszíj és egyéb külső okok miatt hamar szétverődne. |
A fenti táblázatban van egy érdekes dolog. A 014010-es csapágy szinte ugyanolyan, mint a 6009-es, de egy parányi dologban különböznek. A 6009-esbelső gyűrűjének nagyobb a "furat-átmérője". Végre ma (2002.05.26) lemértem pontosan. Némely gyári ÚJ TÍPUSÚ (labirintgyűrűs) főtengelyen is 40mm-es a belső gyűrű átmérője,de van olyan amelyen még a nagyobb átmérőjű 6009-es van. Az ördög tudja mikor váltottak. A táblázat utolsó sorában található kosárral vezetett hengergörgős csapágyat (064005) régebben egy sufnimban lévő kb. 25.000 km-t futott GYÁRI főtengelyen láttam (064005 [39] DKF DDR). Ezzel a csapággyal helyettesítették a régebbi kivitelnél alkalmazott kosár nélküli hengergörgős csapágyat, melynek típusszámát sajnos nem tudom, mert nincs ráírva. Valószínűleg a hengergörgők egymáshoz dörzsölődéséből eredő kopás megszűntetését célozta meg eme átalakítás. Itt a régebbi hengergörgős csapágy 19 db 7 mm átmérőjű hengergörgőjével szemben csak 12 db kosárral megvezetett van (felújított tengelyen általában kosár nélkülit raknak nagyobb, vagy hézagoló görgőkkel). Nomeg az sem elhanyagolható tény, hogy ezzel javították a csapágy hengergörgőinek "olajhoz jutását". Nagyobb légrés, a keverék jobban "átszellőztetheti".
Egy a lényeg, ha valaki szeretne ilyen golyóscsapágyakat vásárolni, legjobb ha a www.bearing.hu oldalon néz utána, vagy rendeli meg. Juhász András (andras.juhasz@bearing.hu) készséggel áll minden érdeklődő rendelkezésére, nekem is Ő segített. Itt is megragadnám az alkalmat, hogy megköszönjem segítőkészségét! Természetesen, ha egy jó műhelybe viszed el felújíttatni a forgattyús tengelyedet, akkor nem szükséges őket beszerezned.
Azonban egy picit még szeretnék visszatérni a csapágy-táblázatomhoz. Feltételezvén azt, hogy Te, Kedves honlapomat olvasó, nem ismered a csapágyak lelki világát és a különböző jelölések értelmezését, ezért szeretnék egy kis adalékot adni ebben a témában.
2.1 A csapágyhézag
Vegyük rögtön a 6009-esnél látható NC4-es jelölést. Mit jelent ez? Igaz, ha noname felújított főtengelyt veszünk, akkor ne számítsunk erre. Legtöbbször a széria MGM 6009-est teszik fel.:( No, de nézzük akkor, hogy mit jelent a csapágyhézag!
A csapágyak esetén a C2,C3,C4-es jelölés a csapágyhézagra vonatkozik!
C2-es csapágyhézag a normál csapágyhézagnál kisebb. ( lásd Trabi hátsó és régebbi első futóműnél is a kerékcsapágyakat: 6206 C2)
C3; C4-es csapágyhézag pedig a normál csapágyhézagnál nagyobb.
Az "N" jelölés a külső csapágygyűrűben található Nut-ra (horonyra) utal, ebben helyezkedik el a rugós gyűrű, ami a forgattyúház csapágybefogadó vájatába fekszik fel. Gyakorlatilag ez tartja a főtengelyt az oldalirányú (tengelyirányú) elmozdulás ellen! Főleg a régebbi kivitelűnél! Az újabban a többi golyóscsapágy is szilárdan rögzíti oldalirányban a tengelyt.
Tehát az NC4-es jelölés nútos és C4-es csapágyhézag.
A 014004 és a 014010-es csapágyat csak egyfajta (remélem C3, vagy C4) hézaggal gyártják!
Mire jó ez a sokat emlegetett csapágyhézag?
Minél nagyobb a csapágyhézag, annál nagyobb hőmérsékleten végzett munkát bír ki az adott csapágy, ekkor illeszkedik jól, nem szorul meg a hőtágulás miatt. Tehát nagyobb terhelés, hőmérséklet mellett nem szorul meg, nem megy tönkre, hanem ekkor dolgozik megfelelően, ez az üzemi hőmérséklete. Feltételezhető, hogy ha normál csapágyhézagú csapággyal szerelték volna a P65/66 főtengelyt, valószínű kisebb terhelés mellett is hamarabb tönkrement, beszorult (beállt) volna. Ha jól szemrevételez, megmozgat (radiális és axiális irányba) az ember egy ilyen csapágyat, akkor érezhetően nagyobb a játéka, mint pl egy "normál" csapágynak. Ez NEM a meghibásodás jele! Így forró motor esetén is van helye a csapágygolyóknak hőtágulni. Nem lesz a hőtágulás ereménye a csapágygolyó-megragadás, berágódás, szétrobbanás, stb...
2.3 "Érdekesség", 3 hengergörgős csapággyal ágyazott főtengely ( <1984.12. P65/66):
A legtöbb Trabi-főtengely ékszíjtárcsa oldalán hengergörgős csapágy található. Újabbakon (labirintgyűrűs tőmítéssel szerelt főtengely) 064005-ös típusszámú, kosárral vezetett 12 hengergörgős. Ez eddig OK. De, a 1984 12.-ig gyártott P65/66-es motor főtengelye gyárilag 3 db hengergörgős és egy 6009 NC4-es golyóscsapággyal szerelt. A 3 hengergörgős csapágyak közül egyet a már említett gyújtásoldalra "sajtolták" fel, míg kettőt középcsapágyként alkalmaztak. Szakértők szerint az ilyen főtengely jobban terhelhető. Ezért ajánlják TUNINGOLT TRABI-MOCIba ezt a típust.
Az indok egyszerű. A hengergörgős csapágyak radiálisan jobban terhelhetők, mint a golyós csapágyak mivel a hengergörgős csapágy vonalérintkezésű, a golyós csapágy pedig egypont-érintkezésű. Tehát a hengergörgős jobban viseli a gyújtó-robbanások által a főtengelyre mért ütéseket. Minden esetre azonban a mélyhornyú golyóscsapágy, mely a lendkerék-felöli oldalon található (6009) fontos szerepet játszik a motor működésében. Mégpedig ez a csapágy tartja a főtengelyt tengely irányú elmozdulás ellen. Ez a csapágy nem engedi elmozdulni a forgattyús tengelyt, ha pl. kuplungolunk! Egyik Trabis havernak felújított főtengelyére (P65/66) nem jól rakták vissza ezt a csapágyat és csúszkált a tengelyen ide-oda. Persze csörgött és kopogott meg csúnya hangja volt a motornak, néha azonban megszűnt. Természetesen a vége az lett, hogy kiugrott a vezérlőtárcsa és annak rugói... szépen belerepültek a hengerekbe... a többit már ki tudod találni.:(
Nemrég kaptam egy képet az egyik ismerősömtől e-mailen. Ezen a képen a P63/64-es és 1984.12. előtti P65/66 tengelyre felszerelhető labirintgyűrűs tömítést lehet látni. Ha egy kicsit lejjebb mész, akkor ott fogod látni. Lustábbaknak lesz itt egy link.:) A két felső ábrán látható. A jobb felső képen jól látható a belső gyűrű (aminek a külső pályáiban benne vannak a dugattyúgyűrűk) és annak középső kialakítása. Ezt lehet ráhúzni a szimmeringes főtengely vastagabb tengelyrészére. Ezt csak azért írtam le, mert szerintem TUNING motort botorság szimmering-gel összerakni! Még a széria motor is kifúj rajta. De ennek a tömítésnek a beszerzése nem egy könnyű dolog. Ja és ha már a TUNING-motor, tengelytömítés témánál tartok, akkor megjegyzem még azt, hogy a lendkerék oldalon is az újfajta labirintházat kell felszerelni a blokkra (az amit a 3 csavar fog a forgattyúsházhoz). Természetesen újfajta lendkerék is kell, amelynek főtengely felöli oldalán labirintgyűrűs vég található!
Sajnos - mint megtudtam - a 37x67x17,5-ös (és ehhez közeli) méretben nem gyártanak hengergörgős csapágyakat. A felújítottakba golyósat tesznek, maximum a gyújtásoldalon hagyják meg a régi, eredeti hengergörgőst. Kicsit felköszörülik, raknak bele nagyobb hengergörgőket, vagy az igénytelenebb műhelyek a régieket, plusz egy kisebbet, hogy a hézagot kitöltsék valamivel.:(((( Jártunk már pórul ilyen főtengellyel...:((( Az egyik csapágy 400 km után eldarálta a kisebb görgőt és annyi, főtengely cserreg-berreg.:(
Ezt a fajta főtengelyt is be lehet szerezni, felújítottan! Vannak olyan boltok, ahol mind szimmeringes mind a labirintgyűrűs P65/66-os forgattyús tengelyt is árusítanak. Mivel, véleményem szerint az 1984.12. előtti P65/66-es hengergörgős csapágyait nehezebben tudják felújítani, ezért lehet az, hogy az ilyen tengelyek soha nem lesznek olyan halkan futók, mint az újabbak. Ott teljes csapágyat cserélnek, és nem csak a görgőket cserélik ki, polírozzák a futófelületeket a gyűrűkön. De ez az én véleményem.:) Minden esetre, ha a csapágyak rakoncátlankodnak, a motor "morog", csörög (nem a gyújtás hibája miatt, hanem állandó csörgésre, kerepelésre, daráló, morajló zörejre gondolok), akkor főtengelyt kell cserélnünk. Sajna felújítani speciális gépek (sajtológép) nélkül otthon, sufniban, nem lehet.:((( Habár van olyan aki azt mondja, hogy szét lehet szedni - vagyis verni kalapáccsal -. Véleményem szerint ez eléggé szakmailag megalapozatlan, igénytelen megoldás! De minek verjem szét, ha utána úgysem tudom normálisan, szabályosan összerakni?
Még valami, amit itt jegyeznék meg, igaz lehet, hogy nem teljesen ide való. Ha veszel boltban főtengelyt, előtte minden esetben a blokkot nézd meg belül, hogy melyik típusút tudja fogadni. Az újabb blokkokon NINCS a 2 középcsapágynak horony kivágás. Tehát az újabb forgattyúsházba nem célszerű P63/64-es vagy régi P65/66-os főtengelyt rakni, ugyanis a 2 középső hengergörgős csapágy külső gyűrűjét ez a horony rögzítené a biztosítógyűrűn keresztül axiálisan. Ez a biztosítógyűrű a csapágy külső gyűrűjének NUT-jába van szerelve. Az újabb labirintes főtengelyt bele lehet a régebbi blokkba is szerelni, csak a középcsapágyak között lévő tömítőgyűrűnek kell kialakítani a házban a rögzítőfuratot, amit néhány könyv is megemlít. De azért a TUNING-megszálottak se keseredjenek el! A régi P65/66-es tengely középcsapágyairól le lehet szerelni a biztosítógyűrűt! Ebben az esetben bele lehet rakni az új blokkba, csak egyre nagyon figyeljünk. Mégpedig a csapágyak és a középső tömítőgyűrű jó hézagolására! A gyári utasítás ide amolyan patkó-formájú vékony lemezek (hézagoló-tárcsák) beillesztését tanácsolja. A cél az, hogy minél kisebb lehetőséget adjunk a csapágyak gyűrűinek tengelyirányú elmozdulására! Ha ezeket kihagyjuk az motorkárosodáshoz vezethet.
2.3.1 A hengergörgős főtengely-középcsapágyak szétszerelése, tisztítása, összerakása:
Nagyobb motorellenőrzés, -karbantartás alkalmával érdemes a következő műveleteket is elvégezni, ha régi P65/66-es főtengellyel rendelkezünk és nem tervezzük még a forgattyús tengely lecserélését. Ha osztott a középcsapágyak közötti labirintgyűrűs tömítés, akkor szedjük le róla a rugós gyűrűt, majd válasszuk szét a két felet. Ezután a hengergörgős csapágyak külső gyűrűjét toljuk a megüresedett tengelyrész irányába. Jó ha van az egész cucc alatt papír, hogy felfoghassuk a lehulló hengergörgőket. Rakjuk külön az egyes csapágyakhoz tartozó hengergörgőket! Nézzük meg a hengergörgők, a belső "gyűrű" és ha tudjuk, akkor a külső gyűrű futófelületét. Ha nincsenek rajtuk berágódások, alaposan tisztítsunk meg minden egyes tengely- és alkatrészt az égéstermékektől, szennyeződésektől. Ha a hengergörgők csúnyán "karcosak" nézzünk utána egy csapágyboltban, hátha szerencsénk van és kapható ilyen görgő. Igaz ez csak átmeneti megoldás, mert akkor a gyűrűk is kopottak, amiket házilag nem lehet cserélni.:( Ezután bőségesen zsírozzuk be a csapágy belső gyűrűjét, hogy a felrakott hengergörgők benneragadjanak, ezzel is könnyítve az összeszerelést.:)) Ha az összes hengergörgőt betettük a gyűrűbe húzzuk rá a külső gyűrűt. A másik csapágy esetében is így járjunk el. Végezetül egy kis FIMOL-lal (molibdén-diszulfid folyadék) [MOL-nál kapható] kenjük le a tömítőgyűrű belső pályáit és a tengelyrészt, majd helyezzük fel a két felet, végezetül rögzítsük a rugó-karikával.
2.4 Melyik forgattyús tengelyre, milyen megszakítóház felé eső tömítést szereljünk?
Direkt külön részt szánok ennek a témának, mert a minap én is találkoztam a "problémával". Ugye vannak a P63/64 és a régi P65/66-os főtengelyek. Ezek esetében az ékszíjtárcsa felöli oldalon a hengergörgős csapágy előtt egy nagyobb átmérőjű tengelyrész található, amire csak peremes, gumis szimmeringet lehet felrakni (kb. 500 Ft). Ennek méretei: 42*67*10. A lendkerék felőli oldalra ebben az esetben még kell egy 55*70*8-as szimmering is. Az újabb lendkerék (újabb motorok P65/66) esetében nem kell, mert a lendkeréken van a labirintgyűrűs tengelytömítés kialakítva.
Aztán adottak az újabb P65/66-os tengelyek, ahol a már említett oldalon a 064005-ös hengergörgős csapágy található. Itt a tengely, "teljes" hosszában azonos átmérőre köszörült. Erre a típusra a megszakító oldalon csak az újabblabirintgyűrűs tömítést (dugattyúgyűrűs) lehet feltenni (kb. 2000 Ft).
Ez utóbbi esetében arra kell nagyon figyelni, hogy felszerelés előtt húzzuk le a tömítés külső gyűrűjét és kenjük be kis FIMOL-lal a futófelületeket, vagy valamilyen molibdén alapú kenőanyaggal, hogy ne csikorogjon. Utána toljuk össze az elemeket, a dugattyúgyűrűket a belső tömítőgyűrű pályáiban 180˙-kal fordítsuk el egymáshoz viszonyítva! Ha ez megvan, akkor óvatosan rakjuk fel a főtengelyre. Ne üssük, mert megsérülhet!! A tengelyt a felhelyezése előtt egy kis tömítőanyaggal is lekenhetjük, hogy a jó tömítettséget (ragasztás) a tengely és a labirintgyűrű, belső gyűrűje esetében is biztosíthassuk!
Végezetül egy kis magyarázat. Sok gond volt a szimeringekkel, elősűrítéskor (dugattyú le) elszökött az elősűrített keverék nagy része, szíváskor (dugattyú fel) falsot (hamis levegőt) szívott a tömítésen át. Ezen hibák kiküszöbölésére fejlesztették ki a labirintgyűrűs tömítéses főtengelyt. Itt már 2 dugattyúgyűrű biztosítja a megfelelő kompressziót (lásd a "robbantott" képet lent)! Ennyi.;) Egyszóval, ha lehet, akkor érdemes a régi főtengelyek felújítása során új ékszíj oldali forgattyútárcsát kérni (ugyanis - ha jól tudom - egy egységet képez a tengelycsonkkal), vagy leköszörültetni a szimmeringes tengelytagot, tengelyrészt. Ez utóbbi kijelentésemet most annyival módosítanám, hogy létezik az ilyen főtengelyhez készített labirintgyűrűs tömítés is! Ennek belső gyűrűjében van hely a vastagabb tengelyrésznek. Tehát a régebbi motorok főtengelyére is rászerelhető, de erről már írtam fent. Szóval lóerőhajhászok, hajrá!:))) Az ilyen főtengelyeket gyárilag az újabb lendkerékkel szerelték, ahol a lendekrék belső részébe pályákat martak és ezekbe is két dugattyúgyűrű került. Változott a nagycsapágy felöli fedél is, amibe ez a tömítés csúszik bele! Tehát ha az ékszíjtárcsa oldalon cserélsz, akkor érdemes egy újabb lendkereket is beszerezni, meg a hozzá való fedélt! Ne feledd, hogy összeszereléskor itt is 180 fokkal el kell fordítani a két gyűrűt egymáshoz képest. Beszerelés előtt molibdén-diszulfiddal be kell kenni, a sima járás biztosítása végett (különben hangosan csikoroghat!!)!
|
Ez itt két komplett Trabimotor... |